Sunday, April 7, 2013

Yang bertudung (tutup aurat) dan cukup solat tak semestinya baik dan alim..

Yang bertudung (tutup aurat) dan cukup solat tak semestinya baik dan alim, tak semestinya lebih baik dan sempurna dr yang tak bertudung dan jarang solat. Namun mereka yang bertudung (tutup aurat) dan cukup solat percaya kepada Allah dan mengerjakan suruhannya, terlepas dari dosa meninggalkan suruhannya.

Jangan kerana 1-2 kesilapan mereka, kita jatuhkan hukum ; 
- 'lebih baik macam aku ni yang tak pakai tudung'
- 'baik lagi dari aku yang tak semayang, xde nyusahkan org'
- 'perangai macam setan tapi pakai tudung, baik buang je tudung tu'

sebab solat dan menutup aurat tu wajib untuk umat Islam dan suruhan Allah. Tak perlu seru sbb memang dah diseru 1400 tahun lepas. Dan TAK PERLU TUNGGU MASA NK BERUBAH SEBAB MATI X DE ISTILAH 'DELAY' DAN 'TUNGGU DULU'.

Hakikatnya, kita sentiasa rasa kita lebih baik dari semua org walaupun kita tahu kita sedang membuat kesilapan dan berterusan. Dan kebenarannya, kita dilarang tentukan syurga neraka seseorang walaupun dia x pernah solat atau kafir, sebab hanya Allah yang tahu dimana kedudukan mereka di akhir hayat mereka. Yang kita risau kan, apakah kita beriman diakhir hayat kita? dan adakah kita sempat bertaubat sebelum kita mati?

Ada yang sakit, sempat bertaubat sebab rasa dah takda harapan (insyallah)
Ada yang dalam perperangan, sempat bertaubat sebab peluang 50-50 (insyallah)
Ada yang kapal terbang nak terhempas, sempat bertaubat (insyallah)

bagaimana yang mati mengejut? heart attack? eksident? lift terhempas? peluru sesat? dan kejadian yang terjadi tiba? dan kematian yang tak dijangka.. 

Jangan anggap kita akan mati masa dah tua. Buka mata dan lihat sekeliling. Brapa ramai rakan kita meninggal sebelum tua? Jangan anggap kita akan bernasib baik hidup sampai tua sebab itu mati itu rahsia Allah..

Wallahualam, peringatan untuk diri sendiri. Menyebarkan ilmu dan menegur kesilapan bukan tugas Ustaz sahaja namun kewajipan itu diseru kepada yang beragama Islam, dan menegur kesilapan itu pun wajib kepada yang beragama Islam mengelak dari sama2 berdosa syubahat.

No comments:

Post a Comment