Sunday, April 7, 2013

Antara Rokok, Solat dan Aurat



Bertanya seorang kafir kepada seorang muslim.


Kafir : Wahai sahabat, saya ingin bertanya mengenai agama mu.
Muslim : Insyallah, tanyalah saya akan cuba menjawapnya.

Kafir : Aku lihat, kamu dan agamamu hari2 berdakwah dan menyeru supaya mendirikan solat dan bersungguh2 menasihati terutamanya kaum wanita untuk menutup aurat namun apa yang aku lihat. Solat itu bila perlu dan menutup aurat tu cuma satu trend. Ada yang nak buat dan ada yang tak nk buat. 
Sambungnya..

Agamamu seringkali beritahu pembalasan atas meninggalkan perkara2 itu adalah dosa. Dan pembalasan itu dihari akhirat. Namun, wujudkah hari akhirat itu? Mereka kata mereka percaya hari akhirat namun masih lagi minum arak dan berbuat maksiat? Tudung hanya untuk yg baik2 sahaja. Kalau dah terbuat dosa seperti seharusnya terus berbuat dosa. Aurat cuma bagi pandangan mereka cuma pakai tudung bila keluar rumah.

Muslim : Sebelum saya menjawap, boleh saya bertanya soalan?
Kafir : Boleh, tanyalah.

Muslim : Kamu merokok?
Kafir : Ya..

Muslim : Kamu tahu rokok tu membawa penyakit.
Kafir : Ya saya tahu. Saya memang tahu lama dah. Tapi dah terbiasa dan selesa dengan rokok.

Muslim : Kenapa kamu tak nak berhenti merokok sekarang?
Kafir : Saya perlukan masa untuk berhenti, tak boleh terus berhenti.

Muslim : Keluarga kamu atau rakan ada suruh kau berhenti merokok.
Kafir : Ya, ada juga sekali sekala. Tapi rakan2 jarang suroh berhenti. Kadang2 mereka pun sama merokok.

Muslim : Jika saya suruh kamu berhenti merokok sekarang boleh?
Kafir : Apa hak kamu untuk memaksa saya berhenti merokok!!! Saya merokok tak susahkan kamu! Dan saya tak minta duit kamu!! 

Muslim : Tetapi merokok kan membahayakan kesihatan kamu.
Kafir : Kamu peduli apa. Kalau nak ceramah saya pasal rokok kenapa tak nasihat orang lain. Ramai yang hisap rokok bukan saya seorang. Lagipun kamu tu siapa? Doktor ke?
Muslim : Jangan marah sahabat, sesungguhnya soalan dan jawapan kamu itu adalah jawapan atas soalan2 kamu.

Seperti rokok, semua umat Islam tahu solat dan menutup aurat tu WAJIB. Walaupun mereka tahu meninggalkannya itu satu dosa. Sama seperti rokok, setiap kali awak merokok, maka keadaan paru2 awak akan merosak setiapkali. Sama seperti solat dan aurat. 

Tambahan lagi, mereka dah terbiasa dan selesa meninggalkannya. Malah ada perokok diawal usia sebab mereka rasa 'cool' bila merokok macam org dewasa. Sama juga para wanita, mereka rasa mereka nmpak cantik bila membuka tudung dan membuka aurat. Malah, wanita Islam juga tidak segan silu membuka dada mereka, memakai baju yang menampakkan tubuh badan mereka dan mengharap ada mata yang melihat dan ada suara yg memuji.

Awak marah saya bercerita mengenai rokok, sama seperti mereka juga. Mereka marah bila kita menasihati mengenai aurat dan solat sbb mereka dah tahu. Malah beratuskali diingatkan seperti rokok di media mengenai bahaya merokok, sama spt solat dan aurat, ianya seringkali diingatkan dalam pelbagai media termasuk facebook. Sama juga dengan rokok, kamu membandingkan org lain yang menghisap rokok maka apa yang kamu buat tu tak salah sangat, sama dengan aurat dan solat, mereka membandingkan yang lain yang sama2 meninggalkan solat dan membuka aurat.

Malah kita dah diajar jangan suka menegur dan jangan menegah orang lain membuka aurat dan biarkan sahaja mereka tidak solat. Siapa yang sibuk menasihati orang lain mengenainya dianggap penyibuk dan menunjuk baik sedangkan itu adalah kewajipan sesama Islam, dan tidak timbul tunjuk baik sebab dosa syubahat menanti.

Tidak perlu menjadi seorang doktor untuk menasihati supaya berhenti merokok sebab secara umumnya semua orang tahu bahaya merokok sama seperti aurat dan solat, tidak perlu menjadi ustaz atau ustazah untuk menasihati. Namun begitu, walaupun doktor, ustaz dan ustazah beri nasihat pun masih juga dilakukannya. 

Kamu kata kamu hisap rokok tidak menyusahkan saya?? Bahaya penghisap rokok ialah mereka yang tidak merokok dan menghidu asap rokok yang kamu hembus itu lebih berisiko tinggi dari si penghisapnya. Sama seperti solat dan aurat, mereka yang tidak menegur dan menasihati berisiko mendapat dosa syubahat, walaupun mereka sedang menutup aurat.

Akhirnya seperti rokok, bila dah terdampar di hospital baru menyesal menghisap rokok sama seperti solat dan aurat. Bila dah sakit baru rasa insaf dan berdosa dan bertaubat.

Namun, masih ada perbezaan antara rokok, solat dan aurat. Iaitu, dosa meninggalkan solat dan aurat dapat diampunkan oleh Allah swt. Dengan syarat, kita sempat bertaubat sebelum mati. Cuma persoalannya.. Adakah kita mati seperti mati tua seperti org lain ataupun kita tiba2 mati macam org2 lain?

Antara sempat dan tak sempat?


aurat dan solat semua mengakuinya namun. cuba salah seorang dari kita kata 'jangan bersolat' dan 'jangan tutup aurat'.. wah semua akan bersatu mengeji dan memaki org itu namun tanpa disedari.. sbnarnya org yg mengeji dan memaki tu sama dengan mereka yang menggalakkan berbuat dosa. kenapa? 
kita ambil contoh:
KAT FACEBOOK, sibuk 'like', 'share' dan bersama2 menyokong mereka yang menghina Islam tetapi yang paling jelas, facebook masing2 penuh dengan gambar aurat nya. malah, jelas org yg menyokong dan like tu pun profile facebook masih menyebarkan dosa diri sendiri.

Jadi bagaimana? sama dengan topik di atas.. yang mengiklan rokok itu haram dan membahayakan kesihatan pun hisap gak rokok..

Tepuk dada, tanya iman kita.. wallahualam...

No comments:

Post a Comment