Monday, June 24, 2013

Logik tak jika kita menegur


Perkongsian dari https://www.facebook.com/berjihaddemiallah/posts/533158633388278

Assalamualaikum semua.. 

Saya nk bertanya. Logik tak jika kita menegur wanita yang mendedahkan aurat contoh rambutnya dengan teguran bukan maki atau menghina tetapi dibalas dengan sindiran, kutukan dan dimarah?

Kita dibalas balik, minta ditegur secara dibalik tabir secara lembut dan jika di facebook, diminta tegur gunakan private message. Malah rakan sekeliling pun minta kita tegur perempuan tu secara berhemah dan bersopan.

Ironinya, kita terlupa atau buat-buat lupa yang mendedahkan aurat itu ialah DOSA BESAR. Semua tahu siksa diakhirat wanita yang mendedahkan aurat. Tapi kita percaya tak?? (ingat rukun iman)

Malah bila kita menegur, rakannya sekeliling minta kita tegur secara berhemah tetapi jika mereka itu seorang sahabat yang baik kenapa biarkan rakan mereka melakukan DOSA?? Kenapa mereka tidak menegur wanita itu sebelum kita menegur?? Adakah itu rakan yang terbaik dengan membiarkan rakannya sendiri buat dosa yang mereka tahu itu dosa??

Adakah mereka sedar yang mereka yang melihat aurat wanita itu juga MENDAPAT DOSA?
Malah jika tidak menegur juga mendapat DOSA SHUBAHAT??

Wanita itu pun jika tidak menutup aurat, malaikat mencatit dosa setiap insan yang melihat aurat nya.

Seolah-olah dia sedang berzina, namun tiada seorang yang mampu menegur. Walaupun rakan baiknya.

Jadi wanita itu sedang melakukan dosa besar dan yang melihat dan tidak menegur juga mendapat dosa besar maka patut ke kita biarkan atau menegur? Dia melakukan dosa secara terang-terangan. Kenapa kita nk nasihat sembunyi2?
Kita nak lindung aib perempuan itu sebab ditegur terang2an tetapi dia melakukan dosa terang-terangan kenapa tak boleh tegur??

Fikirkah secara ilmiah bukan dari nafsu.

Cuba lihat hadis tentang teguran Rasullullah. Baginda menegur perbuatan dosa seseorang dihadapan sahabat-sahabatnya, jika tidak masakan hadis-hadis ini ditulis. Fikirkan!

Credit to FB : Ubaidullah Bermaksud HambaAllah

No comments:

Post a Comment